کرن تریر - Cairn Terrier

معرفی

کرن تریر – Cairn Terrier از زادگاهش اسکاتلند به خاطر شخصیت پر جنب و جوش خود، روز به روز محبوبیت بیشتری کسب کرد و جای خود را به لطف ظاهر خوبش در سراسر دنیا پیدا کرد است. ، این نژاد بسیار سازگار با طبیعت می باشد. و به راحتی با اکثر شیوه های زندگی خودش را وقف می دهد. هیچ چیز این سگهای کوچکی را بیشتر از اینکه بخشی از یک خانواده باشد خوشحال نمی کند. سگی به نام ” ToTo” در فیلمی به نام ” The Wizard of Oz (1939 film)
شهرت بسیاری از آن خود کرد.

 

کرن تریر – Cairn Terrier در اصل برای شکار خرگوش و اردک پرورش دادهمی شده است. منشا اصلی این نژاد ناشناخته باقی مانده است، اما به نظر می رسد که آنها از نسل تریر های بومی که در Highlands و جزایر اسکاتلند باشند. چوپانان اسکاتلندز این تریر ها برای کنترل و شکار خرگوش و روباه در چمن زارهای خود استفاده می کردند. این تریرها به خاطر شجاعت و “شادی” شان مورد ارزیابی قرار گرفتند و همچنین توانایی نادیده گرفتن درد در هنگام برخورد با شکار برایشان پیش می آید از نقاط قوت آنها می باشد. این تریر ها از لحاظ رنگ، اندازه و شکل در مناطق مختلف از تنوع نسبی برخردار می باشند. چرا که با توجه به شرایط محیطی در گذر زمان خودشان را به شکل خوبی با شرایط محیطی سازگار کرده اند.

ارتفاع : نر 33– 23 سانتی متر، ماده 33- 23 سانتی متر

وزن: نر 6.8 – 4.5 کیلو گرم، ماده 6.8 – 4.5 کیلو گرم

کرن تریر – Cairn Terrier سگ های کوچک، محکم و عضلانی هستند که دارای چهره بسیار منحصر به فردی با موهای لخت و سرهای زیبا هستند. آنها از تناسب اندام مناسبی برخوردار هستند که سرشان را به خوبی برافراشته نگه ممی دارند. همچنین چشمهای قهوه ای رنگ و بینی براق آنها زیباییشان را دو چندان کرده است. ابرو های آنها شلاقی شکل و ایستاده می باشند که باعث شاد دیده شدن و شیطنت خاصی در آنها شده است. آنها این تریر ها فک های قوی با نیش های قیچی شکل دارند که دندان های بالای به طور منظم با دندان های پایین همپوشانی دارند.
گوشها ایستاده و دم آنها کوتاه می باشد. در زمان های هشدار دم خود را بسیار برافراشته نگه می دارند. پوشش بدن آنها از دو لایه تشکیل می شود لایه بیرونی موهایی به نسبت بلند و درشت می باشد اما هرگز ضخیم نخواهد بود و لایه زیرین بسیار نرم و عامل حفظ دمای بدن می باشد که به خوبی از آنها در زمانهای بارش و سرما محافظت می کند.

رنگ های مختلف کرن تریر ها عبارتند از:
• کرم رنگ
• گندمی
• قهوه ای روشن
• خاکستری
• تقریبا سیاه و سفید

کرن تریر – Cairn Terrier سگی کوچک و بسیار “بازیی گوش” است و هیشه حالتی شاد و با انرژی از خود به نمایش می گذارد. آنها بسیار باهوش و مشتاق یادگسزس هستند که این امر موجب می شود به راحتی آموزش پذیر باشند. با این حال باید آموزش ها زود شروع شود. این سگ های کوچک دوست دارند در تمام فعالیت های ورزشی شرکت کنند و در بسیاری از آنها موفق هستند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید تمارین با فعالیت زیاد و موانع پرشی را نباید در سن نوجوانی انها شروع کنید چرا که رشدشان کامل نشده و احتمال آسیب دیدن آنها افزایش می یابد. کرن تریر – Cairn Terrier انتخاب خوبی برای افرادی که اولین بار اقدام به نگهداری سگ کرده اند، می باشد. لازم به ذکر هست این خانواده ها باید زمان کافی برای تمرین و آموزش داشته باشند. آنها برای خانواده هایی که بیشتر زمان روز را خارج از خانه می گذرانند مناسب نیست. و موجب می شود کرن تریر ها شروع به خرابکاری های در خانه بکنند. به خاطر داشته باشید این سگ های کوچک در جستجوی هر گونه نقص در حصار بسیار ماهر هستند و به راحتی می توانن از خانه خارج شوند.

کرن تریر به دلیل طبیعت مستقل خود می توانند سرپرستان رو خسته کنند به همین دلیل آموزش آنها نیازمند به شروع در اسرع وقت می باشد. آنها به خوبی به فرمان های واکنش مثبت نشان می دهند و همیشه برای یادگیری آماده هستند. بهتر است در سنین کم آموزش های مقدماتی به آنها داده شود و یا به کلاس های آموزشی فرستاده شوند.

کرن تریر – Cairn Terrier یک انتخاب عالی است به عنوان یک حیوان خانگی می باشند، زیرا با فرزندان رابطه ی دوستانه ای دارند با این حال، هر زمان که بچه ها و سگ ها با هم تنها می شوند، بهتر است یک بزرگسال آنها را زیر نظر داشته باشد.

به طور کلی، آنها در اطراف دیگر حیوانات خانگی خوب هستند، اما کرن تریر ها نباید با حیوانات خانگی کوچک کنار گذاشته شوند و این شامل گربه ها نیز می شود.

برای مشاوره بیشتر لطفا مقاله ما ” در اطراف سگها مراقب فرزندان خود باشید ” را مطالعه کنید.

طول عمر کرن تریر – Cairn Terrier بین 12 تا 17 سال می باشد و از مشکلات سلامت آن می توان به مشکلات چشم و دیسپلازی نام برد.

 

مانند تمامی سگها کرن تریر هم نیاز به مراقبت های منظم از قبیل برس کشیدن و شستشو مناسب می باشد تا مطمئن باشیم که سلامت پوشش و پوست آنها در بالاترین سطح قرار دارد. همچنین باید به طور منظم روزانه ورزش کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها سالم باقی خواهند ماند.

با توجه به تراکم و ضخیم بودن موهای کرن تریر نیاز بیشتری به برس کشیدن نسبت به نژاد های دیگر را دارد. همانطور که بسیاری از نژادهای دیگر در فصل بهار با ریزش بیشتر مو همراه هستند این نژاد نه تنها در بهار بلکه در فصل پاییز هم ریزش بیشتری خواهند داشت. همچنین بهتر است که گوش های سگ را بررسی کرده و آنها را در صورت لزوم پاک کنید. لازم بذکر است غذای مناسب و با کیفیت که تمام نیازهای تغذیه ای آنها را در طول زندگی برآورده کند، در اختیارشان قرار گیرد. همچنین مهم است که آنها رامقدار مناسب ورزش بدهید تا کالری مناسبی در طول روز بشوزاند زیرا این نژاد ممکن است دچار اضافه وزن شوند.

کرن تریر – Cairn Terrier شخصیت های بسیار انرژی هستند و دوست دارند که از نظر جسمی و ذهنی مشغول باشند. در حالت ایده آل، آنها باید هر روز حداقل یک ساعت فعالیت داشته باشند همچنین نیاز به تحریک ذهنی (بازی های تعاملی) دارند. در غیر اینصورت آنها راهی برای جلوگیری از خستگی پیدا کرده و سرگرم آن می شود که در بعضی از مواقع موجب ایجاد رفتار های نادرستی شامل حفر و ویرانی در اطراف خانه می شود.

منبع: www.pets4homes.co.uk .

مترجم و گردآورنده: محمدرضا طالبی

ویژگی ها

سازگاری 60%
سایز 40%
فعالیت 80%
آموزش پذیری 60%
ریزش مو 60%
مراقبت از مو 80%
زندگی در آپارتمان 60%
واق واق کردن 100%
دوستی با گربه 60%
دوستی با کودکان 80%
دوستی با سگ ها 60%
سلامت 60%
تحمل تنها ماندن 60%
هوش 60%
توانایی نگهبانی 100%

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.