هاسکی - Husky

معرفی

سیبرین هاسکی نام خود را از زادگاهش، سیبری شرقی میگیرد آنها از نظر استقامت فوق العاده و ظاهری شگفت انگیز دارند، این نژاد به عنوان یک حیوان خانگی بسیار محبوب هست و می تواند خودش رو با شرایط خانه وقف دهد. سیبرین هاسگی سگی مستقل می باشد از همین رو انتخاب مناسبی برای اولین تجره داشتن یک سگ در خانه نیست.

سیبرین هاسکی در گروه سگ های کار قرار می گیرد.

در قرن نوزدهم، از آنها به عنوان سگ های نگهبان و سورتمه رو استفاده می کردند که به آسانی کنار انسان ها و هم نوعان خود زندگی می کردند، آنها به یکدیگر وابسته بودند چرا که اغلب شرایط بسیار سخت بود و تلاش برای زنده ماندن همیشه در جریان بود. سیبرین هاسکی برای اولین بار در اواخر قرن بیستم در آلاسکا دیده شد و در آن زمان آنها را چواکچیس( Chuckchis) می نامیدند.

سیبرین هاسکی یکی از قدیمی ترین گونه های شناخته شده در این سیاره است و در طول زمان این نژاد دز مقایسه با سگ هایی که در قرن نوزدهم مشاهده می شد تغییر نکرده است. امروزه، سیبرین هاسکی به لطف ظاهر دوست داشتنی، طبیعت مهربان و وفادار، به عنوان یک حیوان خانگی از طرفداران بیشماری در جهان برخوردار است.

ارتفاع : نر 61 – 53 سانتی متر، ماده 56 – 51 سانتی متر

وزن: نر 27 – 20 کیلو گرم، ماده 23 – 16 کیلو گرم

سیبرین هاسکی یک سگ بسیار جذاب است. آنها یک سگ متوسط ​​هستند سرهايشان نسبت به بقیه بدن متناسب هست. موهای آنها متوسط ​​و گسترده است بینی می تواند سیاه و سفید، قهوهای مایل به زرد، یا بسته به رنگ پوشش سگ باشد.

چشم ها بادامی شکل و زیبا روی صورت سگ قرار می گیرند که به دو رنگ آبی و قهوه ای دیده می شوند حالت هتروکرومیا ( heterochoromia) ) که در سگ ها شایع است در نژاد هاسکی بسیار زیاد دیده می شود به این صورت که یک چشم حیوان به رنگ قهوه ای و یک چشم به رنگ آبی می باشد چشم های این حیوان قدری کشیده می باشد و در برخی تقسیم بندی ها رنگ آبی چشم هاسکی را به آبی پر رنگ و کم رنگ دسته بندی می کنند . گوش ها در اندازه متوسط ​​هستند و نزدیک به هم قرار دارند. آنها به شکل مثلثی اند و در پایه ای که در بالای سر سگ قرار گرفته اند کمی گسترده تر است و آنها را بسیار راست نگه می دارند. گوش ها ضخیم هستند و به خوبی پوشیده شده اند.

گردن نسبتا طولانی و ضخیم هست. شانه ها به خوبی پوشیده شده اند و دست ها به خوبی عضلانی هستند که کمی استخوان را نشان می دهند اما هرگز دارای عضلات اضافی نمی باشد.

دندانهای آنها خوب و منظم هستند. کمر عضلانی و قوس کمی دارد، پاها قدرتمند هستند و دارای ران های بلند و عضلانی هستند.

رنگ های پذیرفته شده عبارتند از:

سیاه سفید،سیاه و سفید کبود، سیاه خاکستری و سفید، کرم و سفید، خاکستری تیره و سفید، قرمز تیره و سفید، خاکستری و سفید، خاکستری روشن و سفید، قرمز و نارنجی سفید، خاکستری گرگ و سفید.

هاسکی در میان خانواده بسیار خشنود می باشد آنها از اعتماد به نفس بالایی در مواجه با حیوان خانگی و حیوانات کوچک از جمله گربه ها برخوردار هستند ؛ بهتر است به دقت مراقب آنها باشیم تا از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنیم. آنها بهترین انتخاب برای اولین تجربه سرپرستی یک سگ نمی باشند. بهتر است با شناخت از سگها و آشنایی با این نژاد اقدام به سرپرستی هاسکی گرفت. آنها بسیار مستبد و گاهی مغرور هستند چراکه طبیعتی مستقل و متفکری دارند از این رو گاها خود به تنهایی تصمیم انجام کاری را می گیرند به همین دلیل مهمترین امر در مراقبت از هاسکی ها مدیرت آنهاست ، هاسکی های نیاز به بازی های پر تحرک و فکری دارند که اگر نیاز آنها بر طرف نشود شما شاهد خرابی های زیادی در اطراف خانه خود خواهید بود آنها در کندن زمین و تونل زدن بسیار ماهر هستند.

همانطور که قبلا ذکر شد، هاسکی به عنوان یک سگ هوشمند شناخته شده است، اما بخاطر طبیعت مستقل خود می تواند در آموزش ها شمارا به چالش بکشد، آموزش این نژاد بهتر است توسط افرادی انجام شود که تجربه کافی را داشته باشند.آموزش های باید از همان دوران نوجوانی شروع شود که شامل آموزش های مقدماتی، اجتماعی شدن و آشنا کردن آنها با مکانها و موقعیت های جدید می باشد. این نژاد قاطعانه برخورد می کند و به آموزش های سخت پاسخ نمی دهد با این توضیحات در آموزش هاسکی باید به آنها ثابت کنید که شما آلفا هستید. بهتر است هیچگاه به هاسکی ها اعتماد نکنیم و همیشه مراقب آنها باشیم مهم نیست چقدر آموزش دیده اند و یا اجتماعی شدن چرا که آنها رهبران شکار در طبیعت خود هستند و بسیار متفکرانه موقعیت را بررسی کرده و به طور مستقل تصمیم می گیرند.

همانطور که گفته شد هاسکی ها از بودنشان در میان خانواده لذت می برند، ارتباط خوبی با بچه ها برقرار می کند و می تواند برای آنها حسابی سرگرم کننده باشد. اما باید مراقب فرزندان نوپا خود باشید و تمامی تعاملات باید توسط والدین مدیریت شود با این حال ما به شما پییشنهاد میدهیم اگر فرزند نوپایی دارید هاسکی نژاد مناسبی برای خانواده شما نمی باشد.

همچنین شما باید در زمان هایی که هاسکی شما با حیوانات کوچکی برخورد می کند، حسابی مراقب باشید. آنها شکارچیان ماهری هستند.

برای مشاوره بیشتر لطفا مقاله ما ” در اطراف سگها مراقب فرزندان خود باشید ” را مطالعه کنید.

طول عمر سیبرین هاسکی 14 – 12 سال می باشد. از مشکلات سلامتی می توان به مشکلات چشمی و هیپ دیسپلازی نام برد.

مانند تمامی سگها سیبرین هاسکی هم نیاز به مراقبت های منظم از قبیل برس کشیدن و شستشو مناسب می باشد تا مطمئن باشیم که سلامت پوشش و پوست آنها در بالاترین سطح قرار دارد. همچنین باید به طور منظم روزانه ورزش کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها سالم باقی خواهند ماند.

با توجه به تراکم و ضخیم بودن موهای هاسکی نیاز بیشتری به برس کشیدن نسبت به نژاد های دیگر را دارد. همانطور که بسیاری از نژادهای دیگر در فصل بهار با ریزش بیشتر مو همراه هستند این نژاد نه تنها در بهار بلکه در فصل پاییز هم ریزش فصلی خواهند داشت. همچنین بهتر است که گوش های سگ را بررسی کرده و آنها را در صورت لزوم پاک کنید. لازم بذکر است غذای مناسب و با کیفیت که تمام نیازهای تغذیه ای آنها را در طول زندگی برآورده کند، در اختیارشان قرار گیرد.

هاسکی ها حداقل یک بار یا دو بار در روز به مدت یک ساعت پیاده روی نیاز دارند و همچنین نیاز به تحریک ذهنی (بازی های تعاملی) دارند. و همچنین باید تمرینهای روزانه منظم انجام شود. با توجه به اینکه این نژاد نسبت به گرما از تحمل کمتری برخوردار است بهتر است در فصول گرم آنها را صبح به پیاده روی ببرید.

قابل ذکر است توله سگ های جوان نباید بیش از حد ورزش کنند، زیرا مفصل و استخوان های آنها هنوز در حال رشد هستند و فشار بیش از حد می تواند منجر به آسیب در آنها شود.

منبع: www.pets4homes.co.uk .

مترجم و گردآورنده: محمدرضا طالبی

ویژگی ها

سازگاری 60%
سایز 60%
فعالیت 100%
آموزش پذیری 60%
ریزش مو 100%
مراقبت از مو 80%
زندگی در آپارتمان 40%
واق واق کردن 60%
دوستی با گربه 20%
دوستی با کودکان 100%
دوستی با سگ ها 100%
سلامت 80%
تحمل تنها ماندن 40%
هوش 60%
توانایی نگهبانی 20%

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.