سالوکی - Saluki

معرفی

سالوکی ظاهری شیک و زیبا دارد که برای قرن ها در خاورمیانه نه تنها به خاطر ظاهر جذاب خود، بلکه برای توانایی شکار خود نیز مورد توجه قرار گرفته است. سالوکی یکی از قدیمی ترین نژادهای شکارچی در این سیاره است، آنها در سال 1840 به انگلستان معرفی شدند و در سال 1923 به رسمیت شناخته شدند. در طول زمان، سالوکی محبوب مردم شد این نژاد حساس و بسیار مهربان است. آموزش به سالوکی ها بسیار سخت است پس انتخاب مناسبی براب مبتدیان نخواهد بود.سالاوکی ها در گروه سکه های هاند (شکاری، تازی) می باشند.

اسناد نژاد سالوکی صدها سال در خاورمیانه (ایران) به دقت نگهداری شده است؛ زیرا این سگها زیبا هستند و هنوز برای توانایی های شکار خود در خاورمیانه بسیار ارزشمند می باشند. این نژاد به نام شهر سلوکیا، یک شهر باستانی (در سواحل دجله و فرات در ایران باستان) که دیگر وجود ندارد، نامگذاری شده است.
سالوکی یکی از قدیمی ترین نژادهای شگفت انگیز در جهان است و ریشه آنها را می توان به مصر باستان، یونان، ایران و خاورمیانه دنبال کرد. آنها به عنوان سگهای بیابان پرورش یافته و در کنار قبایل عشایری زندگی می کردند. این شکارچیان زیبا تکیه بر توانایی های شکار خود، ارزش و احترام زیادی کسب کردند. همچنین مورد توجه مصریان قرار گرفتند که بعدها به عنوان “سگ سلطنتی مصر” شناخته شدند .
تصور می شود که این نژاد در حدود قرن 12 به اروپا معرفی شد و در سال 1840 این شکارچیان به سواحل انگلستان راه یافتند. آنها حدود سال 1920، زمانی که افسران از جنگ در خاورمیانه و شورش عرب بازگشته بودند،محبوبیت خود را میان مردم به ارمغان آوردند.

ارتفاع : در نرها 71 – 58 سانتی متر، در ماده ها 71 – 58 سانتی متر
وزن: در نرها 18 – 27 کیلو گرم، در ماده ها 18 – 27 کیلو گرم
سالوکی سر بلند و باریک دارد، بین گوش ها پهن و کاهش تدریجی به به سمت بینی دارد. بینی سیاه و سفید است. دندان ها نیش بزرگ، چشم بیضی شکل وتیره به رنگ فندقی می باشد. گوش های بلند و آویزان، گردن بلند و قفسه سینه عمیق و باریک است.پاهای جلویی صاف هستند و دمی بلند و باریک با موی بلند دارد. رنگ های سالوکی عبارتند از سفید، کرم، حنایی، طلایی، قرمز، خاکستری و قهوهای مایل به زرد، سیاه و سفید و سه رنگ قهوهای مایل به زرد و یا سفید، سیاه و سفید و قهوهای مایل به زرد ونیز از سرعت بسیار خوبی برای دویدن برخوردارند.
سالوکی رفتاری ملایم، دوستانه، خونسرد و بسیار منحصر بفرد دارد و می تواند در کنار خانواده باشد .سالوکی بسیار وفادار هست مخصوصاً با یک نفر و نیز با بچه ها رابطه خوبی دارد.برای آموزش باید قاتع و آرام باشید چراکه با آموزش های سفت و سخت میانه خوبی ندارد . آنها یک همدم دلپذیر و آرام و ناظران خوبی هستند. اگر چه با مردم تهاجمی نیستند اما غریزه طبیعی تازی تعقیب و کشتن حیوانات غیر وابسته به خانواده سگ ها می باشد و می توان با آموزش مناسب غریزه شکار این حیوان را تحت کنترل داشت. و به دلیل غریزه شکار ممکن است با دیگر حیوانات خانگی شما نتواند رابطه خوبی برقرار کند.
سالوکی ها سگهایی باهوش هستند ولی در زمان آموزش می توانند چالش برانگیز برای سرپریت مبتدی خود باشند و این دلیل کافی برای نامناسب بودن این نژاد برای اولین سگ خانواده است . باید در زمان آموزش صبور، آرام و با دقت بود. چراکه سالوکی ها بسیار حساس هستند. بهترین راه برای آموزش این هست که زمان آموزش ها کوتاه و توام با سرگرمی باشد و آموزش های مقدماتی از همان تولگی بسیار مهم می باشد. آنها بسیار هشمندانه و متفکرانه عمل می کنند و از آنجایی که سالوکی ها طبیعتی حساس دارد اصلا به آموزش های سخت پاسخ نمی دهند.

سالوکی ها سگ های خوبی برای خانواده هستند و رابطه خوبی با بچه ها دارند البته تا زمانی که محیط خیلی پر سرو صدا و یا شلوغ نباشد به همین دلیل آنها انتخاب مناسبی برای خانواده هایی با فرزند کمتر می باشد آنها معمولا با سایر سگ ها خوب عمل می کنند، مخصوصا اگر از سن نسبتا خوبی برخوردار باشند. با این حال، باید در زمان هایی که اطراف آنها حیوان خانگی کوچکتری وجود دارد مانند گربه ها بسیار مراقب بود زیرا آنها بصورت طبیعی یک شکارچی ماهر هستند .

برای مشاوره بیشتر لطفا مقاله ما ” در اطراف سگها مراقب فرزندان خود باشید ” را مطالعه کنید.

طول عمر سالوکی ها 14 – 12 سال می باشد. از مشکلات سلامتی می توان به سرطان (به طور عمده سرطان کبد)، بیماری های چشم، تنفسی و آفتاب سوختگی نام برد.

مانند تمامی سگها سالوکی هم نیازمند به مراقبت های منظم از قبیل برس کشیدن و شست شو مناسب می باشد، تا مطمئن باشیم که سلامت پوشش و پوست آنها در بالاترین سطح قرار دارد. سالوکی ها دارای پوششی کم می باشد که این مستعد آفتاب سوختگی می باشد لذا باید در ماه های گرم سال بسیار مراقب آنها باشیم لازم به ذکر است گوشهای آنها نیاز به مراقبت های منظم دارد و همچنین آنها نیاز به فعالیت های روزانه و خوراک مناسب دارند.

سالوکی ها یک ورزشکار واقعی هستند و بسیار پر انرژی، آنه اروزانه نیاز به 120 دقیقه و حتی بیشتر ورزش دارند اگر برای این سگ ها مقدار مناسب تمرینات روزانه و تحریک روانی آنها تامین نشود، می توانند به سرعت برخی از مسائل رفتاری ناخواسته و مخرب را ایجاد کنند. در نتیجه سالوکی ها از زمان تولگی به صورت منظم و مداوم نیاز به تمرین آموزش ها و سرگرمی دارند.

منبع: www.pets4homes.co.uk .

مترجم و گردآورنده: محمدرضا طالبی

ویژگی ها

سازگاری 60%
سایز 80%
فعالیت 100%
آموزش پذیری 40%
ریزش مو 20%
مراقبت از مو 40%
زندگی در آپارتمان 20%
واق واق کردن 40%
دوستی با گربه 20%
دوستی با کودکان 60%
دوستی با سگ ها 60%
سلامت 60%
تحمل تنها ماندن 20%
هوش 60%
توانایی نگهبانی 20%

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.