شیه تسو ( شیتزو ) - Shih tzu

معرفی

این نژاد کوچک بسیار پرانرژی و پر جنب و جوش است. هوشیاری ، هوشمندی و وفادار بودنشان نسبت به صاحبان مورد توجه زیادی قرار گرفته است. زندگی با یک شیه تسو یک تجربه خوب و لذت بخش می باشد.این سگ های کوچکی نیز به شدت با طبیعت سازگار هستند و به همان اندازه که از زندگی در یک خانه ای با محیط باز لذت می برند از زندگی در یک آپارتمان نیز شاد هستند.
یکی از جذاب ترین ویژگی های فیزیکی شیه تسو، شکل سر و چهره آنها است. برای قرن ها، این سگ های کوچک با توجه به جذابیت های ظاهری و شخصیت هایشان مورد توجه بوده اند.
شیه تسو یک سگ کوچک پر جنب و جوش است که برای اولین بار در چین تولید شد در آن زمان توسط امپراتور وقت بسیار مورد توجه قرار گرفت. امروزه، آنها  در قلب خانه های مردم سراسر جهان جای خود را به دست آورده اند. همچنین در بین تماشاگران به طور چشمگیری محبوب هستند. آنها درگروه سگ های عروسکی قرار می گیریند.

شیه تسو از تبت می آید، جایی که هزاران سال پیش توسط راهبان تبت به آن اهمیت داده شده است. آنها این نژاد را در صومعه ها خود نگهداری می کردند ،زیرا به همراهان وفادار و قابل اعتماد وناظرین بسیار خوب شناخته شده بودند .رفته رفته این سگهای کوچک به نام سگهای لهاسا آپسو به عنوان هدیه به امپراتور چین فرستاده شدند. در آن زمان شیه تسو ها مورد علاقه امپراتور وقت ( Manchu ) قرار گرفت. البته کسانی هستند که معتقدند این سگ های کوچک ممکن است با گونه های کوتاه چینی که شامل پکینیز و پاگ چینی می شود اصلاح نژاد شده باشند . و این دلیل خوبی هست که چرا شیه تسو ها در مقایسه با سگهای لهاسا آپسو بسیار متفاوت هستند این دو نژاد از نظر ظاهر شبیه همدیگر هستند اما وقتی زمان بررسی خصوصیات و سازگازی میرسد تفاوت های قابل ملاحظه وجود دارد.

ارتفاع : در نرها  28 – 20  سانتی متر، در ماده ها  28 – 20  سانتی متر

وزن: در نرها  5 .7  – 4 کیلو گرم، در ماده ها  5 .7  – 4 کیلو گرم

شیه تسو سگی مقاوم و کوچک، دارای سری گرد و پهن و پوزه مربع شکل می باشد. گوش ها بزرگ و آویزان که با موهای فراوان پوشیده شده، پاه ها عضلانی صاف و درشت اندام می باشد. دم  به سمت بالاو دارای موهای فراوان می باشد ، موهای روی پوزه کوتاه و ریشها نسبتا بلند می باشند و بالای چشم دارای موهایی بلندی است که اغلب با گره زینتی و یا روبان گره خورده آرایش می شود.

شیه تسو که یک سگ پر جنب و جوش، با اعتماد به نفس،  و شخصیتی  بی نظیر است. هیچ چیزی بیش از آنکه عضوی از یک خانواده باشد آنها رو خوشحال نمی کند، چرا که آنها به طور پیوسته به عنوان حیوانات خانگی و سگ های همدم انسان ها انتخاب شده اند.
آنها یک انتخاب عالی برای اولین سگ خانواده می باشند، زیرا آنها باهوش و همیشه مایل و مشتاق هستند که با آنها وقت بگذرانید.
شیه تسو می تواند کمی عجول  باشد، گرچه به ندرت رفتارهای تهاجمی را نسبت به افرادی که هرگز آنها را ملاقات نکرده است نشان می دهد اما ترجیح می دهد فاصله خود را حفظ کند.

شیه تسو ها باهوش هستند، اما به نوعی شخصیت مستقلی دارند، به این معنی که آموزش و اجتماعی شدن آنها باید در اسرع وقت آغاز شود. این امر می توانند کمی زمانبر باشند و اغلب  صاحبان تصور می کنند که بخشی از کار بخوبی اجرا نشده است. باید توجه داشت که درهنگام آموزش و تعلیم دادن شیه تسو ها نیاز به صبر و شکیبایی می باشد چرا که آنها معمولا تمایل به پیروی از ذهن خودشان را دارند و اغلب مستقل تصمیم می گیرند و گاهی فرمان را نادیده می گیرند، زیرا فکر می کنند بهتر می دانند. توصیه می شود در هنگام آموزش ،تمرینات مکرر و منظم را داشته باشید.

اگر چه این نژاد یک سگ مهربان و دوست خوبی هست ، اما بهترین انتخاب برای خانواده هایی که کودکان بسیار کوچکی دارند نیست، اگر شیه تسو همگام با بچه ها از سن نوجوانی بزرگ شده باشد، می توانند دوست بسیار خوبی برای فرزندان باشند و از طرف آنها مورد دوست داشتن واقع شود، بخصوص اگر به فرزندان آموزش داده شود که به حیوان خانگی خود احترام بگذارد و چگونه مقابل آنها رفتار کنند. با این حال، هر گونه تعامل بین کودکان و سگ ها باید توسط یک بزرگسال تحت نظارت باشد تا اطمینان حاصل شود که همه چیز خوب پیش می رود.
اگر شیه تسو با حیوانات خانگی دیگر در خانه رشد کرده باشند، به طور کلی با آنها سازگار خواهند بود چرا که از طبیعت اجتماعی برخوردار هستند. با این حال در مورد حیوانات کوچک باید مراقب باشید.

طول عمر شیه تسو 16 – 10 سال می باشد. از مشکلات سلامتی می توان به مشکلات لگنی(هیپ دیسپلازی)، مسائل تنفسی، مشکلات دندانپزشکی، سنگهای مثانه، آلرژی، دیابت، بیماری روده التهابی، کم خونی و صدمات چشمی نام برد.

مانند تمامی سگها شیه تسو هم نیازمند مراقبت های منظم از قبیل برس کشیدن و شست شو مناسب می باشد تا مطمئن باشیم که سلامت پوشش و پوست آنها در بالاترین سطح قرار دارد. همچنین باید روزانه ورزش کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها سالم باقی خواهند ماند.شیه تسو ها باید بطور منظم و روزانه برس کشیده شوند چرا که موهای آنها بلند و پر تراکم می باشد. لازم بذکر است غذای مناسب و با کیفیت که تمام نیازهای تغذیه ای آنها را در طول زندگی برآورده کند، در اختیارشان قرار گیرد.

شیه تسو ها سگهایی با انرژی بالا نیستند و روزانه نیاز به 40 -30 دقیقه ورزش را دارند بهتر است صبح ها و عصر ها به پیاده روی کوتاه برده شوند این باعث می شود که همیشه خوشحال به نظر برسند.

ویژگی ها

سازگاری 60%
سایز 40%
فعالیت 40%
آموزش پذیری 80%
ریزش مو 40%
مراقبت از مو 80%
زندگی در آپارتمان 100%
واق واق کردن 80%
دوستی با گربه 60%
دوستی با کودکان 60%
دوستی با سگ ها 60%
سلامت 60%
تحمل تنها ماندن 40%
هوش 60%