چاو چاو – chow chow

معرفی

چاو چاو دارای چندین ویژگی منحصر به فرد است: زبان سرمه ای (آبی سیاه)، کت عروسکی خرسی ، یال شیر و راه رفتن صاف و صاف. او یک نژاد چینی است که از منطقه سرد شمالی آن کشور سرچشمه می گیرد و به عنوان یک سگ همه کاره قادر به شکار، پرورش دادن و محافظت از خانه است. چاو چاو سگی  بی نظیر و به شدت وفادار به صاحبان خود هست  به خصوص به یک نفر در خانواده که بیشتر از آن مراقبت می کند.
در طول سالها، چاو چاو با استقبال بسیاری از مردم در سراسر نقاط جهان مواجه شده است، چاو چاو به لطف زیبایی منحصربه فرد خود و طبیعت وفادارش، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. با این حال، آنها برای صاحبانی که تجربه نگهداری از سگ خانگی را نداشته اند، انتخاب مناسبی نیست، چرا که چاو چاو باید به خوبی آموزش دیده و سرپستان باید به آنها غالب شوند.

همچنین آنها در گروه سگهای غیر ورزشی قرار می گیرند.

مطالعات نشان داده است چاو چاو ها یازده سال قبل از میلاد وجود داشته اند. درآن زمان به عنوان سگ با زبان آبی با کت های سخت و پاهای عقب ایستاده، توصیف شده است. با این گفتن، برخی از علاقه مندان به این نژاد معتقدند که در زمان جنگ مغول ها این نژاد وارد چین شده است

 

شواهدی از سگ های بسیار مشابه از مغولستان و سیبری گرفته شده تا نهایتا چین وجود دارد، نژاد هایی مانند  ساموید، الکهوند نروژی، کیشاند  و پامرین در اجد Chow هستند. تصور می شود که جد این نژاد ها چاو چاو باشد.

این نژاد همیشه به عنوان یک سگ “شکارچی” شناخته شده است و برای کشف طعمه های بزرگ مانند گرگ ها و گربه های وحشی مورد استفاده قرار می گیرد. تا قرن هفتم پیش از میلاد، نه تنها برای شکار استفاده می شد، بلکه برای نگهداری و دامداری دام نیز مورد استفاده قرار می گرفت. آنها دارای مهارت های ردیابی فوق العاده هستند و هنوز هم برای این منظور در چین استفاده می شوند. در طول ماه های زمستان، این سگ های و قدرتمند نیز برای کشیدن سورتمه ها استفاده می شدند.
چاو چاو  برای اولین بار در قرن هجدهم پا به اروپا گذاشت، ابتدا تعدای از آنها  در باغ وحش لندن نگهداری می شدند. همچنین ملکه ویکتوریا به عنوان یک هدیه چاو چاو را در سال 1865 دریافت کرد.

ارتفاع : نر 51 – 43  سانتی متر، ماده   51 – 43  سانتی متر

وزن: نر 32 – 25 کیلو گرم، ماده  27 – 20  کیلو گرم

چاو چاو سگی نسبتا بزرگ است و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد، زبان سرمه ای آنها بسیار مشهور است و همچنین پوشش بسیار زخیمشان. آنها دارای سرهای بزرگ، پاهای نسبتا طولانی و بینی بزرگ هستند.

چشمان آنها بیضی شکل و تیره هست، اما در برخی از رنگها مثل حنایی،سرخ، خاکستری و مشکی با پوشش خود همخواتی دارد. و گوش هاکوچک وکمی در نزدیکی سر ضخیم و بر روی سر عمود و ایستاده هستند.

آنها دارای فک قوی که دندانهای بالای آنها به صورت منظم با پایینترین آنها همپوشانی دارند. زبان های اغلب سرمه ای و  لثه هایشان سایه های کمتری دارند. چاو چاو ها دارای گردن های بسیار قوی هستند که کمی شیب دار است و به نگاه آنها غرور و افتخار زیادی می دهد.

شانه وسیع وعضلانی هستند. پاها راست، محکم و عمود بر زمین است که عضلات ران بسیار قوی می باشد.آنها دم  خود را به سمت بالا با چرخشی که تا پشتشان ادامه دارد، نگه می دارند.

رنگ پذیرفته شده در این نژاد به شرح زیر است:

سیاه

خاکستری

کرم رنگ

حنایی

سرخ

خود قرمز است

قرمز سایه دار

سیاه سفید

سیاه و سفید کبود

سیاه خاکستری و سفید

کرم و سفید

خاکستری تیره و سفید

تیره قرمز و سفید

خاکستری و سفید

خاکستری و پودر سفید

جت سیاه و سفید

روشن خاکستری و سفید

نور قرمز و سفید

قرمز سفید

قرمز و نارنجی سفید

سبل و سفید

نقره ای خاکستری و سفید

سفید

چاو چاو  سگهایی وفادار و با وقار هستند. آنها  براحتی با اعضای خانواده رابطه برقرار می کنند و همیشه محافظت از آنها را مسئولیت خود می دانند اگرچه با شخصی که بیش از سایرافراد خانواده ازآنها مراقبت می کند و بیشتر اوقات باهم وقت می گذرانند، پیوند قوی تری ایجاد می کنند. آنها عموما با  غریبه ها و افرادی که نمی شناسند سخت ارتباط برقرار می کنند ، اما با گذشت زمان و صبر آنها را پذیرفته و مشکلی ایجاد نمی کنند.

آنها بسیارباهوش هستند و باید آموزش اجتماعی شدن  و فرامین مقدماتی از همان تولگی شروع شود تا شخصیت اطاعت پذیزی پیدا کنند. چراکه آنها سگهایی بسیار قوق و نیرومند هستند و همواره پتانسیل غالب شده به سرپرست خود را دارند و با گذشت زمان به سمت آلفا شدن در خانواده قدم برمی دارند.

با توجه به این توضیحات آنها انتخاب خوبی برای افرادی که می خواهند برای اولین بار سرپرستی سگی را بعهده بگیرند، نمی باشد. همچنین از آنجایی که تمایل دارند با یک فرد رابطه ی عمیقی برقرار کنند برای افرادی که ساعت های زیادی بیرون از خانه هستند مناسب نیست.

آنها غالبا مشکوک به غریبه ها و افرادی هستند که نمی شناسند و همچنین تمایل دارند از خانواده و اموالشان محافظت کنند؛ در نتیجه کاملا هوشیار و  بسیار سریع هستند.

آنها ذاتا شکارچی هستند و تعقیب کردن و یا دنبال کردن را بسیار دوست دارند پس باید هنگام پیاده روی مراقب آنها باشیم.

چاو چاو سگی بسیار باهوش و آموزش پذیر هست اما باید بخاطر داشته باشیم که از همان تولگی آموزش هایش شروع شود و با تمرین مستمر آنها را اجتماعی کنیم.

در آموزش ها از درک بالایی برخوردارند و همچنین به میزان کافی صبور هستند.

برای آموزش آنها نیاز به فرد با تجربه ایست که شناخت کافی از این نژاد داشته باشد، چراکه به موجب هوش و غریزه بالای خود می توانند مستقل عمل کنند.

چاو چاو با کودکان به راحتی ارتباط بر قرار میکند بخصوص اگر از تولگی کنار آنها باشند و همیشه تلاش برای مراقبت از کودکان را دارد.

آنها نسبت به گربه ها و بخصوص سگها بسیار محافظه کار هستند و به راحتی ارتباط برقرار نمی کنند

بخاطر داشته باشید تمامی ملاقات با حیوانات خانگی و حیوانات دیگر باید به آرامی و با دقت انجام شود تا اطمینان حاصل شود که همه چیز خوب و آرام می باشد و خطر بروز هر گونه رفتار تهاجمی کاهش یابد.

برای مشاوره بیشتر لطفا مقاله ما در اطراف سگها مراقب فرزندان خود باشید را مطالعه کنید.

ط

طول عمر چاو چاو 15 – 9 سال می باشد که به درستی رژیم غذایی مناسب با کیفیت و متناسب با سن آنها در اختیارشان قرار بگیرد.

مانند بسیاری از نژادها، آنها از برخی شرایط ارثی رنج می برند. موارد سلامتی که بیشتر بر روی این  نژاد تاثیر می گذارد عبارتند از:

مسائل مربوط به چشم

نفخ
کشیدگی رباط
کم کاری تیروئید
بیماری آدیسون
بیماری کوشینگ
نارسایی پانکراس
مشکلات تنفسی
هیپ دیسپالزی(Dysplasia Hip)
آرنج دیسپلازی

مانند تمامی سگها چاو چاوهم نیاز به مراقبت های منظم از قبیل برس کشیدن و شست شو مناسب را دارد تا مطمئن باشیم که سلامت پوشش و پوست آنها در بالاترین سطح قرار دارد. همچنین باید روزانه ورزش کند تا اطمینان حاصل شود که آنها سالم باقی خواهند ماند.با این حال، آنها به حمام زیادی نیاز ندارند که متاسفانه اغلب صاحبان این کار را انجام می دهند و می توانند منجر به تغییر تعادل PH طبیعی بدن آنها شوند و منجر به آلرژی پوستی می شوند که این نژاد مستعد حساسیت های پوستی می باشد. لازم بذکر است غذای مناسب و با کیفیت که تمام نیازهای تغذیه ای آنها را در طول زندگی برآورده کند، در اختیارشان قرار گیرد.

چاو چاو ها، سگ هایی با انرژی بالا نیستند. اما نیازمند تمرینهای روزانه می باشند که  نیازهای ذهنی و فیزیکی آنها را تامین کند. آنها ر روزانه 40 تا 60 دقیقه  به پیاده روی نیاز دارند از آنجا که موهای آنها  پر تراکم و پوستی ضخیم دارند، نیاز است در فصول گرم بیشتر مراقب آنها بود تا دچار گرمازدگی نشوند و بهتر است صبح زود و یا آخر شبها که هوا خنک تر است به پیاده روی بپردازید.

منبع: www.pets4homes.co.uk .

مترجم و گردآورنده: محمدرضا طالبی

ویژگی ها

سازگاری 40%
سایز 80%
فعالیت 60%
آموزش پذیری 40%
ریزش مو 100%
مراقبت از مو 100%
زندگی در آپارتمان 60%
واق واق کردن 100%
دوستی با گربه 40%
دوستی با کودکان 40%
دوستی با سگ ها 20%
سلامت 60%
تحمل تنها ماندن 60%
هوش 60%
توانایی نگهبانی 60%